Demokrasi pakon Harosuh ni Naibata:
Model Alkitabiah bani Pemilihan Pemimpin Gereja
St.Sarmulia Sinaga (GKPS Simalingkar
Medan)
Parlobei ni,
Pemilihan pemimpin aima salah sada momen na paling penting
bani goluh ni sada kuria. Proses on lang pitah manontuhon arah pangidangion
pakon pertumbuhan rohani ni kuria, tapi dihut do homa mencerminhon pangarusion
teologis ni kuria pasal otoritas, kepemimpinan, pakon angkula ni Kristus. Bani panorang
sobdahan on, nini namaposo zaman modern, konsep “demokrasi”—pamarentahan, oleh,
pakon untuk rakyat—gati do iadopsi bani bagei organisasi, termasuk gereja.
Tapi, sungkun-sungkunni: Ai domu do model demokrasi on hubani prinsip-prinsip na
adong bani Bibel ta?
Tulisan on laho
manjelajahi dasar-dasar alkitabiah, na adong bani Padan Na Basaia sonai homa age na adong
bani Padan Na Baru, laho mangarusi sonaha proses pemilihan, atap pe manodoh
pemimpin gereja, ase dear mardalan. Idah hita ma anggo Bibel lang pataridahkon
model demokrasi na sekuler tapi proses partisipatif na unik ija harosuh ni
Naibata ipindahi secara komunal marhiteihon keterlibatan aktif ni kuria na
ibobahon kuasa ni Tonduy Napansing.
Dasar Alkitabiah bani Padan Na Basaia
Model kepemimpinan bani Padan Na Basaia sebagian besar
teokratis (ipilih Naibata secara langsung) atap turun-temurun. Nabi idilo
Naibata secara langsung (Jesaya 6:8-9), malim roh humbani suku Levi (2 Musa
28:1), anjaha raja ipilih Naibata, songon si Daud (1 Samuel 16:12-13).
Tapi, dong do prinsip-prinsip na pataridahkon unsur
partisipasi masyarakat bani na mamilih pemimpin bani tingkat na lobih praktis.
1.
Podah ni si Jetro hubani
si Musa (2 Musa 18:21)
Sanggah si Jetro mamodahi si Musa laho padaskon tugas-tugas
pangadilan, ibere do sada kualifikasi na jelas: “pindahi ma humbani ganup
bangsa ai halak na pandei, na marhabiaran bani Naibata, halak na boi
ihaporsayai, ampa halak na magigi bani
sisip”. Age pe Musa do na mamilih, kriteria on terbuka janah boi iuhumi bangsa
ai.
2.
Pamilihan Pemimpin Suku
(5 Musa 1:13)
Parentah ni si Musa hubani bangsa Israel lebih jelas
mengenai keterlibatan bangsa ai: “Arahkon hanima ma humbani marganima halak na
pentar, na pentar ampa na marpangalaman, ase hupabangkit sidea gabe
kopalanima”. Ijon, inisiatif laho mangindahi pakon mancalonkon calon
kepemimpinan roh humbani rayat na mabuei (gorankon ma sidea humbani suku
nasiam), hassi pe pengangkatan formal ibahen si Musa sebagai otoritas na
parpudi.
Humbani Padan Na Basaia, ibotoh hita do anggo kepemimpinan
na i atas gati do pilihan ilahi na langsung, tapi dong do ruang bani rayat laho
dihut mamilih pemimpin lokal berdasarhon kualifikasi rohani pakon moral na
jelas.
Dasar Alkitabiah bani Padan na Baru
Padan na Baru, na fokus hubani pargoluhan ni kuria
(ekklesia), mambere model na lobih jelas pasal keterlibatan jemaat bani na
mamilih pemimpin. Kuria na parlobei manghorjahon sada sistem ija hapentaran ni
kuria, pambobai ni apostel, pakon pambobai ni Tonduy Napansing marhorja rap.
1.
Pamilihan ni si Judas
Iskariot manggantihon (Lahoan ni Apostel 1:15-26)
Dobkonsi Jesus naik hu surga, susian porlu mamilih sada
apostel manggantihkon si Judas. Proses ai marisi piga-piga langkah kunci:
a.
Inisiatif Pemimpin: Petrus, sebagai
pemimpin, patorangkon haporluan pakon syarat na berdasarkon Surat in.
b.
Partisipasi Jemaat: Jemaat na martumpu
(hira-hira 120 halak) mangusulhon dua calon aima si Josep Barsabas pakon si
Matias.
c.
Tonggo pakon Unduk bani Naibata:
Martonggo do sidea mangindo petunjuk humbani Naibata laho patuduhkon hubani
sidea ise do na sihol pilihon-Ni.
d.
Pelantikan Ilahi: Ibahen sidea ma
undian, sada cara na somal laho mangindahi harosuh ni Naibata, anjaha ipilih ma
si Matias.
Model on pataridahkon sinergi antara arahan ni pemimpin,
saran ni kuria, pakon pengangkatan terakhir ni Naibata.
2.
Pamilihan ni Sidea na
Pitu (Lahoan ni Apostel 6:1-7)
On ma contoh na paling jelas pasal “demokrasi” na ibobahon
Tonduy i kuria. Sanggah dong masalah pangidangion i tongah-tongah ni kuria,
lang sepihak apostel ai pabangkitkon halak. Tapi ihatahon sidea do bani kuria
ai: “Halani ai, nasiam sanina, pilih nasiam ma humbani nasiam pitu halak na
sangap, na gok Tonduy ampa na maruhur, ase pabangkitonnami sidea mandalankon
horja on.” (Lah. 6:3)
Prosesni tangkas tumang: Pemimpin Manontuhon Haporluan pakon
Kualifikasi: Apostel-apostel ai mananda masalah ai janah mambahen standar
hubani calon (hajongjongan na dear, gok Tonduy, gok hapentaran).
Kuria Mamilih: Kuria on iondoskon laho mangindahi pakon
mamilih pitu halak na memenuhi kriteria.
Pambobai Manondoskon pakon Manlantik: Dobkonsi kuria
mamilih, martonggo ma apostel janah manampeihon tangan bani sidea, songon tanda
pangangkatan pakon penugasan na resmi.
Model on domma gabe landasan bani buei kuria na melibatkon
jemaat bani na mamilih Syamas pakon Sintua.
3.
Kualifikasi Pemimpin bani
Surat Pastoral (1 Timoteus 3 & Titus 1)
Kualifikasi Pemimpin bani Surat Pastoral (1 Timoteus 3 &
Titus 1)
Paulus mambere daftar syarat na sangat rinci bani sada
pengawas (sintua) pakon sada diaken. Syarat-syarat on, songon na “lang
martikas”, “sada parinangon”, “na boi manrajai diri”, ampa “margoran na madear
i tongah-tongah ni halak na legan”, sedo na boi iuhumi sandiri. Sidea aima
publik pakon komunal. Pitah Jemaat na marianan rap pakon calon pemimpin ari-ari
do na boi manaksihon atap tongon do ia memenuhi standar in. Jadi, persetujuan
pakon penegasan humbani kuria aima sada syarat na tersirat.
Tugas ni Kuria
Mardasarhon dasar-dasar alkitabiah na iatas in, peran ni
kuria bani na mamilih pemimpin lang pitah laho mambere suara, tapi lobih hubani
partisipasi rohani na bagas. Peran-peran on aima:
1.
Mangindahi Potensi: Kuria aima tanoh na
subur ianan ni calon pemimpin bertumbuh. Sidea ma na parlobei mangidah ise do
sibere-bere pangidangion, ise na marparlahou ibagas hadaulaton, anjaha ise na
gok hapentaran bani parsaoran.
2.
Menegaskon Syarat: Kuria gabe saksi na
manggoluh. Sanggah dong calon na ipresentasihon, kuria martanggungjawab laho
menegaskon (atap lang menegaskon) bahwa karakter pakon gaya hidup ni calon ai
domu hubani standar alkitabiah na dob itontuhon bani 1 Timoteus 3 pakon Titus
1.
3.
Martonggo mangindo Konfirmasi Ilahi:
Proses pemilihan aima sada kegiatan rohani. Haganup kuria ningon rap martonggo,
mangindo Tonduy Napansing mambere hapentaran, hasadaon, pakon konfirmasi bani
pilihan na dob ibahen, ase na pinilih ai tongon-tongon do harosuh ni Naibata.
4.
Mambere Dukungan pakon Ketaatan: Dob
tarpilih janah isahkon pemimpin, kuria memiliki peran laho mendukung,
martonggo, pakon unduk hubani kepemimpinan ni sidea ibagas Tuhan (Heber 13:17),
sebagai bagian humbani angkula ni Kristus na taratur.
Parbandingan Model Demokrasi bani Pilkada Pemimpin Gereja
Bani kuria, "demokrasi" lang
ongga sekuler. Tujuanni sedo pitah “harosuh ni bangsa in”, tapi “ase rap
mangindahi harosuh ni Naibata”. Model pemilihan pakon model manjomput na
sinurat ( undian)aima cara laho mandapotkon tujuan on, tapi marbeda penekanan
pakon metodologi.
|
Fitur / Aspek |
Demokrasi Pemilihan Gerejawi |
Demokrasi Undian Gerejawi |
|
Prinsip-prinsip
Utama |
Penegasan
Komunal: Kuria secara kolektif menegaskon atap mamilih sada pemimpin na
ihaporsayai Naibata domma ipasirsir. |
Pelantikan
Ilahi: Kuria mangusulhon calon, tapi pilihan terakhir iondoskon hubani
Naibata marhiteihon marjomput nasinurat( undian). |
|
Dasar
Alkitab Utama |
Lahoan
ni Apostel 6:1-7: Pamilihan ni pitu siparugas. Jemaat iparentahkon ase
“mamilih” (mamilih) pitu halak na memenuhi syarat. |
Lahoan
ni Apostel 1:15-26: Pamilihan ni si Matias manggantihkon si Judas. Kuria ai
mangusulhon dua goran, dob ai itonggohon anjaha marjomput na sinurat ase
ipilih Naibata. |
|
Peran
ni Jolma (Kuria) |
Aktif
& Tegas: Kuria aktif mangindahi, menilai kualifikasi, pakon mambere suara
laho manontuhon hasil akhir. |
Aktif
& Mangusulhon: Kuria mangindahi pakon mangevaluasi kualifikasi laho
mambahen daftar calon na talup, tapi lang mambahen pilihan terakhir. |
|
Mangasumsihon
Peran ni Naibata |
Tonduy
Napansing marhorja marhitei hapentaran, tonggo, pakon kesepakatan kolektif ni
kuria. Suara mayoritas na itonggohon ianggap sebagai refleksi ni pambobai ni
Tonduy. |
Tonduy
Napansing marhorja lobih humbani harosuh ni jolma laho mambahen sada janji na
langsung, na lang ambigu. Pilihan ni Naibata domma ipatugah secara pasti. |
|
Fokus
Proses |
Pertimbangan
& Konsensus: Mangindahi konsensus atap suara mayoritas marhitei proses
pertimbangan kolektif pasal karakter pakon kompetensi ni calon. |
Tonggo
& Unduk: Mangondoskon diri hubani batasan ni hapentaran ni jolma pakon
secara radikal porsaya bani haputusan na parpudi hubani hadaulaton ni Tuhan Naibata. |
|
Kekuatan
na Boi |
- Rasa
Kepemilikan na Tinggi: Pemimpin na tarpilih memiliki mandat pakon dukungan na
kuat humbani jemaat humbani mungkahni. - Pertanggungjawaban
na Jelas: Kuria merasa bertanggungjawab bani pilihanni. - Proses Terbuka: Kualifikasi ni calon (1
Timoteus 3) iondoskon hubani ganup kuria. |
- Manghapus
Politik Gereja: Lang dong ruang untuk kampanye, melobi, atap dukungan blok. - Manlanglangi
parbolah-bolahan halani sitonngor jumbak atap pe pilih kasih. - Kepastian
Pandiloon: Pemilih memiliki keyakinan na toguh bahwa ia ipilih secara
langsung oleh Naibata, lang halani popularitas. - Tekankan
Toruh ni Uhur : Mangakui bahwa jemaat, age dob martonggo, boi do salah
penilaian. |
|
Hagalekon/Resiko
na Boi terjadi |
- Resiko
Gabe Kontes Popularitas: Anggo lang ijaga, proses ai boi berubah gabe pilihan
na paling populer, sedo na paling berkualitas secara rohani. - Potensi
untuk Luka & Perpecahan: Calon na talu atap pendukungni boi merasa
kecewa. - Fokus hubani Jolma: Boi terjebak bani
kriteria hajolmaon (karisma, arta, status) sedo kriteria Rohani. - Berpotensi
money politik |
- Hurangni
Normatif: Bahat do teolog na mangidah pambahenan undian sebagai praktek
transisi paima gok iuseihon Tonduy Napansing bani panorang Pentakosta. - Penghindaran
Tanggungjawab: Boi do gabe cara na urah laho paluahkon diri humbani
tanggungjawab na borat bani proses konfirmasi. - Resiko Takhayul : Anggo ihorjahon tanpa
pemahaman teologis na tepat, boi do ai ianggap praktek sihir atau “memaksa”
Naibata mambalosi tonggo sonari. |
Analisa pakon Aplikasi Sonari
1. Model Demokrasi Pemilihan (Model Lahoan 6)
On ma model na paling umum ipakei i kuria-kuria sonari on
laho mamilih sintua, diaken, atap anggota dewan. Proses on sangat alkitabiah,
dengan syarat utama bahwa haganup proses on ibingkai ibagas tonggo, toruh ni
uhur, pakon fokus hubani kualifikasi na dob itontuhon bani Hata ni Naibata (1
Timoteus 3, Titus 1).
Aplikasi na Sehat:
a.
Proses nominasi na terbuka anjaha
ipukkah bani na martonggo.
b.
Sada panorang perkenalan ija kuria boi
mananda karakter pakon visi ni calon-calon ai.
c.
Pemilihan ai lang ididah sebagai
“kemenangan” ni sada calon dompak calon na legan, tapi sebalikni sebagai
penegasan kolektif pasal aha na dob ipatalar Tonduy Napansing hubani kuria ai.
d.
Dong parmahanan bani calon na lang
tarpilih laho mancegah pusok ni uhur.
2. Model Demokrasi Undian (Model Lahoan 1)
Model on jarang tumang, anggo ongga, ipakei bani kuria
modern. Konteks pemilihan ni si Matias unik: ia ipilih laho manggoki jabatan
apostel, sada peran dasar na mamorluhon hasaksian na langsung pasal parpuhoon
ni Jesus. Sementara metode “pembuatan undian” ai sandiri lang be praktek
normatif, semangat i balik proses ai totap do sangat relevan janah maningon
menghidupkan setiap pemilihan pemimpin gereja.
Parlajaran Partonduyon humbani Model Lot:
a.
Kesadaran bani Keterbatasan ni Jolma:
Iakuhon susian bahwa sidea lang boi mangidah uhur. On ma parlajaran na banggal
pasal toruh ni uhur.
b.
Ketergantungan Ujungni hubani Naibata:
Proses ai imulaini pakon iujungi marhiteihon tonggo na sungguh-sungguh, na
pataridahkon bahasa on aima haputusan ni Naibata, sedo haputusan ni sidea.
c.
Fokus ma bani Rosuh ni Naibata, Sedo
bani Harosuh ni Halak: Lang marsual sidea pasal ise do na sidearan humbani si
Josep pakon si Matias. Sidea pitah mangindo ase ipatuduhkon Naibata pilihan-Ni
bani sidea.
Sintesis: Sada Model Hibrida Rohani bani Kuria Sonari na
tang sidearan.
Pemilihan Pemimpin Kuria sondahan on na
paling dear laho manghorjahon proses Demokrasi Pemilihan (songon bani Lahoan ni
Apostel 6) bani tingkat pemilihan na parlobei, tapi bani panotapan na parpudi
sahali Demokrasi Lot (songon bani Lahoan ni Apostel 1).
Artini: "Gereja mandalankon proses pemilihan na
manlibathon partisipasi aktif ni kuria laho memastikan pemimpin, tapi ibahen
marhitei sikap tonggo, toruh ni uhur, pakon penyerahan total, songon na pilihan
terakhir i tangan ni Naibata tumang marhitei marjomput na Sinurat."
·
Artini aima sada proses mamilih
pemimpin na: Bebas humbani kampanye pakon politik praktis.
·
Ipungkah marhiteihon tonggo pakon puasa
riap mangindahi bohi ni Naibata.
·
Fokusni tarlobih hubani kualifikasi
karakter alkitabiah, lang popularitas.
·
Iujungi marhiteihon sada suara na
ianggap sebagai momen konfirmasi rohani, ija ganup kuria mangkatahon rap,
"Porsaya do hanami, on ma halak na dob itontuhon Naibata bani panorang
on."
·
Marhitei na sonin ma kuria in boi
padomuhon tanggungjawab hajolmaon laho mamilih secara berhikmat pakon pasrah
total bani hadaulaton ni Naibata laho menempatkon pemimpin domu hubani
rosuh-Ni.
Rimpunni
Pemilihan kepemimpinan gereja Alkitabiah sedo demokrasi
sekuler na berdasarhon popularitas atap suara mayoritas tumang. Sebalikni, on
aima proses teokratis pakon partisipasi komunal. On ma sada sistem ija Kristus sebagai Ulu ni Kuria
mamarentah marhitei Tonduy Napansing, na manlibathon hapentaran
ampa konfirmasi humbani haganup pagori ni angkula-Ni.
Model na ideal ai ma na padomuhon tolu elemen na porlu:
1.
Kepemimpinan ni Tonduy Napansing
sebagai penentu utama.
2.
Arah ni Pemimpin Rohani na adong laho
menetapkon standar pakon memfasilitasi proses ai.
3.
Partisipasi aktif ni kuria laho
mangindahi, memastikan, pakon mamilih calon berdasarhon kualifikasi alkitabiah,
anjaha na tang parpudi sahali sebaik ni mengacu hubani Lahoan ni Apostel
1:15-26.
Anggo idalankon proses on ibagas tonggo, toruh ni uhur,
janah setia bani Hata ni Naibata, kuria in lang pitah dapotan pemimpin na mampu
tapi dihut mangahapkon hasadaon ampa konfirmasi bahasa sidea domma riap
mardalan domu hubani harosuh ni Kepala Gereja aima Jesus Kristus.
Brastagi Contagge, 04 Juli 2025 (00.43 WIB)
Selamat Menentukan Pemimpin……
Tuhan Yesus ma na mamasu-masu hita haganupan, Amen.
Selamat Marsinode Bolon
Komentar
Posting Komentar